Class 10 Science – Chapter 13 Our Environment

Our Environment – Short Notes


1. Introduction to Environment

  • Environment: The physical and biological world around us where we live.
  • Components:
    • Biotic: Living components (e.g., plants, animals).
    • Abiotic: Non-living components (e.g., air, water, soil).

2. Ecosystem

  • Definition: A functional unit of living and non-living components that interact.
  • Components:
    • Producers: Green plants (make food through photosynthesis).
    • Consumers: Animals that eat plants or other animals.
      • Herbivores: Primary consumers
      • Carnivores: Secondary/Tertiary consumers
    • Decomposers: Microorganisms (e.g., bacteria, fungi) that decay dead organic matter.

3. Food Chain and Food Web

  • Food Chain: A single path of energy flow.
    • Example: Grass → Rabbit → Snake → Eagle
  • Food Web: Interconnected food chains.
  • Energy Flow: 10% Law – Only 10% of energy is transferred from one trophic level to the next.

4. Trophic Levels

  1. First Level: Producers (Plants)
  2. Second Level: Primary Consumers (Herbivores)
  3. Third Level: Secondary Consumers (Carnivores)
  4. Fourth Level: Tertiary Consumers (Top Carnivores)

5. Waste Management

  • Biodegradable Waste: Can be decomposed naturally (e.g., food waste, paper).
  • Non-Biodegradable Waste: Cannot be decomposed naturally (e.g., plastic, metals, glass).

6. Biogeochemical Cycles

  • Carbon Cycle: Exchange of CO₂ between atmosphere and living beings.
    • Photosynthesis: Absorption of CO₂
    • Respiration: Release of CO₂
  • Oxygen Cycle: Balance of O₂ between atmosphere and living beings.
  • Nitrogen Cycle: Conversion of atmospheric nitrogen into useful compounds.
    • Nitrogen Fixation: By Rhizobium bacteria.

7. Ozone Layer

  • Location: Stratosphere
  • Importance: Protects from harmful UV rays of the sun.
  • Depletion: Caused by chemicals like CFCs (Chlorofluorocarbons).

8. Methods of Waste Disposal

  • Landfill: Burying underground
  • Recycling: Reusing materials
  • Composting: Converting organic waste into manure
  • Sewage Treatment: Treating wastewater

9. Environmental Issues

  • Air Pollution: CO₂, SO₂, CFCs
  • Water Pollution: Industrial waste, pesticides
  • Soil Pollution: Plastics, chemicals
  • Global Warming: Due to greenhouse gases

10. Sustainable Development

  • Using resources in a way that meets present needs without compromising the ability of future generations to meet their own needs.

Important Diagrams

  1. Food Chain and Food Web
  2. Carbon Cycle
  3. Nitrogen Cycle
  4. Ozone Layer Depletion

Exam Tips:

  • Understand food chains and energy flow.
  • Practice diagrams of biogeochemical cycles.
  • Differentiate between biodegradable and non-biodegradable waste.

कक्षा 10 विज्ञान – अध्याय 13: हमारा पर्यावरण – संक्षिप्त नोट्स


1. पर्यावरण का परिचय

  • पर्यावरण: हमारे चारों ओर का भौतिक और जैविक संसार जिसमें हम रहते हैं।
  • घटक:
    • जैविक: सजीव घटक (जैसे पौधे, जंतु)।
    • अजैविक: निर्जीव घटक (जैसे हवा, पानी, मिट्टी)।

2. पारितंत्र (Ecosystem)

  • परिभाषा: जैविक और अजैविक घटकों की एक कार्यात्मक इकाई।
  • घटक:
    • उत्पादक: हरे पौधे (प्रकाश संश्लेषण द्वारा भोजन बनाते हैं)।
    • उपभोक्ता: जंतु जो उत्पादकों या अन्य जंतुओं को खाते हैं।
      • शाकाहारी: प्राथमिक उपभोक्ता
      • मांसाहारी: द्वितीयक/तृतीयक उपभोक्ता
    • अपघटक: सूक्ष्मजीव (जैसे बैक्टीरिया, कवक) जो मृत जैव पदार्थों को सड़ाते हैं।

3. खाद्य श्रृंखला एवं खाद्य जाल

  • खाद्य श्रृंखला: ऊर्जा के प्रवाह का एक-directional path।
    • उदाहरण: घास → खरगोश → साँप → बाज
  • खाद्य जाल: कई अंतर्संबंधित खाद्य श्रृंखलाओं का जाल।
  • ऊर्जा प्रवाह: 10% law – एक पोषी स्तर से अगले स्तर में केवल 10% ऊर्जा स्थानांतरित होती है।

4. पोषी स्तर (Trophic Levels)

  1. प्रथम स्तर: उत्पादक (पौधे)
  2. द्वितीय स्तर: प्राथमिक उपभोक्ता (शाकाहारी)
  3. तृतीय स्तर: द्वितीयक उपभोक्ता (मांसाहारी)
  4. चतुर्थ स्तर: तृतीयक उपभोक्ता (शीर्ष मांसाहारी)

5. अपशिष्ट प्रबंधन

  • बायोडिग्रेडेबल अपशिष्ट: प्राकृतिक रूप से सड़ने योग्य (जैसे खाद्य अवशेष, कागज)।
  • नॉन-बायोडिग्रेडेबल अपशिष्ट: प्राकृतिक रूप से न सड़ने योग्य (जैसे प्लास्टिक, धातु, काँच)।

6. रासायनिक चक्रण

  • कार्बन चक्र: CO₂ का वायुमंडल और जीवों के बीच आदान-प्रदान।
    • प्रकाश संश्लेषण: CO₂ का अवशोषण
    • श्वसन: CO₂ का निष्कासन
  • ऑक्सीजन चक्र: वायुमंडल और जीवों के बीच O₂ का संतुलन।
  • नाइट्रोजन चक्र: वायुमंडलीय नाइट्रोजन का उपयोगी यौगिकों में परिवर्तन।
    • नाइट्रोजन स्थिरीकरण: राइजोबियम जीवाणु द्वारा।

7. ओज़ोन परत

  • स्थान: समताप मंडल (स्तरतोपौज़)
  • महत्व: सूर्य की हानिकारक UV किरणों से रक्षा करती है।
  • क्षरण: CFCs (क्लोरोफ्लोरोकार्बन) जैसे रसायनों के कारण।

8. अपशिष्ट निपटान के तरीके

  • लैंडफिल: भूमिगत दबाना
  • रीसाइक्लिंग: पुनर्चक्रण
  • कम्पोस्टिंग: जैविक अपशिष्ट को खाद में बदलना
  • अपशिष्ट जल उपचार: सीवेज ट्रीटमेंट

9. पर्यावरणीय समस्याएँ

  • वायु प्रदूषण: CO₂, SO₂, CFCs
  • जल प्रदूषण: औद्योगिक अपशिष्ट, कीटनाशक
  • मृदा प्रदूषण: प्लास्टिक, रसायन
  • ग्लोबल वार्मिंग: ग्रीनहाउस गैसों के कारण

10. सतत विकास

  • संसाधनों का इस प्रकार उपयोग कि भविष्य की पीढ़ियों की आवश्यकताओं से समझौता न हो।

महत्वपूर्ण आरेख

  1. खाद्य श्रृंखला एवं खाद्य जाल
  2. कार्बन चक्र
  3. नाइट्रोजन चक्र
  4. ओज़ोन परत क्षरण

परीक्षा सुझाव:

  • खाद्य श्रृंखला और ऊर्जा प्रवाह को समझें।
  • रासायनिक चक्रों के चित्र बनाना सीखें।
  • बायोडिग्रेडेबल और नॉन-बायोडिग्रेडेबल में अंतर याद रखें।

Leave A Comment

Education Rays Coaching Classes is a trusted institute dedicated to excellence in mathematics education. Founded in 2019 by Mohan Singh Rajput, we offer expert coaching for school students and competitive exams like SSC, with a focus on clear concepts, personalized support, and 100% student success.