Class 10 Science – Chapter 6 Control and Coordination

Control and Coordination – Short Notes

1. Introduction

  • Organisms must respond to changes in their environment (stimuli) for survival.
  • Control: The power to regulate various functions.
  • Coordination: The harmonious working of different organs together.

2. Animals – Nervous System

Uses electrical impulses for fast, short-lived responses.

A. Neuron (Nerve Cell): Structural & functional unit.

  • Parts:
    • Dendrite: Receives information.
    • Cell Body: Contains nucleus.
    • Axon: Conducts impulse away from cell body.
  • Synapse: Junction between two neurons where neurotransmitters chemically transmit the impulse.

B. Reflex Action:

  • A quick, automatic, involuntary response to a stimulus.
  • The path taken is a Reflex Arc.
  • Path: Receptor → Sensory Neuron → Spinal Cord (Relay Neuron) → Motor Neuron → Effector (Muscle/Gland)
  • Example: Quickly pulling your hand away from a hot object.

C. Human Brain:
Protected by the skull and has three main parts:

Part of BrainFunction
Fore-brain
(Cerebrum)
– Controls voluntary actions.
– Center for reasoning, learning, intelligence, memory, language.
Mid-brain– Controls reflex movements of head, neck, and eyes.
Hind-brain
(Cerebellum + Medulla)
Cerebellum: Controls body posture, balance, and coordination.
Medulla oblongata: Controls involuntary actions (e.g., blood pressure, vomiting, salivation, heartbeat).

3. Coordination in Plants

Plants use chemicals (hormones) for control and coordination. They respond to stimuli by directional growth called Tropisms.

A. Types of Tropisms:

  • Phototropism: Growth in response to light (e.g., shoots grow towards light → positive).
  • Geotropism: Growth in response to gravity (e.g., roots grow downwards → positive).
  • Hydrotropism: Growth in response to water.
  • Chemotropism: Growth in response to chemicals (e.g., pollen tube growing towards an ovule).

B. Plant Hormones (Phytohormones):

HormoneFunction
Auxin– Cell elongation
– Phototropism
Gibberellin– Stem elongation
– Seed germination
Cytokinin– Promotes cell division
– Delays ageing (senescence)
Abscisic Acid (ABA)– Inhibits growth
– Promotes wilting (abscission)
– Causes dormancy in seeds & buds
Ethylene– Promotes fruit ripening
– Promotes ageing

4. Animals – Endocrine System

Uses chemical messengers (hormones) secreted by endocrine glands for slower, long-lasting responses.

Important Glands & Hormones:

Endocrine GlandHormone SecretedFunction
Pituitary GlandGrowth HormoneRegulates growth and development.
ThyroidThyroxineRegulates metabolism (carbohydrate, protein, fat).
PancreasInsulinLowers blood sugar level.
Adrenal GlandAdrenaline“Fight or Flight” hormone. Prepares body for emergency (increases heart rate, breathing, blood pressure).
Testes (Male)TestosteroneControls male secondary sexual characters.
Ovaries (Female)EstrogenControls female secondary sexual characters.
  • Feedback Mechanism: Regulates hormone secretion. Example: When blood sugar rises, insulin is secreted; when it lowers, secretion stops.

5. Comparison: Nervous vs. Hormonal Control

AspectNervous ControlHormonal Control
NatureElectrical impulsesChemical hormones
SpeedVery rapidSlower
DurationShort-livedLong-lasting
EffectLocalizedWidespread

Quick Revision: Key Terms

  • Stimulus: A change in the environment that an organism responds to.
  • Response: The reaction of an organism to a stimulus.
  • Receptors: Specialized structures that detect stimuli (e.g., taste buds, photoreceptors in eyes).
  • Effectors: Organs (muscles or glands) that show the response.

Important Diagrams to Practice

  1. Structure of a Neuron
  2. Reflex Arc
  3. Human Brain
  4. Endocrine Glands in Human Body

Exam Tip: This chapter is crucial for 3-5 mark questions. Focus on definitions, examples, differences, and labeled diagrams.

कक्षा 10 विज्ञान – अध्याय 7: नियंत्रण एवं समन्वय – संक्षिप्त नोट्स


1. परिचय

  • जीवों को अपने पर्यावरण में परिवर्तन (उद्दीपन) का उत्तर देने की आवश्यकता होती है।
  • नियंत्रण: विभिन्न कार्यों को विनियमित करने की शक्ति।
  • समन्वय: विभिन्न अंगों का सामंजस्यपूर्ण कार्य।

2. जंतु – तंत्रिका तंत्र

तेज, अल्पकालिक प्रतिक्रियाओं के लिए विद्युत आवेगों का उपयोग करता है।

A. तंत्रिका कोशिका (न्यूरॉन): संरचनात्मक एवं कार्यात्मक इकाई।

  • भाग:
    • द्रुमिका (Dendrite): सूचना प्राप्त करती है।
    • कोशिका काय (Cell Body): केंद्रक होता है।
    • अक्षतंतु (Axon): कोशिका काय से दूर आवेग का संचालन करता है।
  • सिनेप्स: दो न्यूरॉन्स के बीच का जंक्शन जहाँ न्यूरोट्रांसमीटर रासायनिक रूप से आवेग संचारित करते हैं।

B. प्रतिवर्ती क्रिया (Reflex Action):

  • उद्दीपन के प्रति एक त्वरित, स्वचालित, अनैच्छिक प्रतिक्रिया।
  • जो पथ अपनाया जाता है वह प्रतिवर्ती चाप (Reflex Arc) है।
  • पथ: ग्राही → संवेदी न्यूरॉन → मेरुरज्जु (रिले न्यूरॉन) → चालक न्यूरॉन → प्रभावक (मांसपेशी/ग्रंथि)
  • उदाहरण: गर्म वस्तु से तुरंत हाथ हटा लेना।

C. मानव मस्तिष्क:
खोपड़ी द्वारा संरक्षित और इसके तीन मुख्य भाग होते हैं:

मस्तिष्क का भागकार्य
अग्रमस्तिष्क
(प्रमस्तिष्क)
– ऐच्छिक क्रियाओं पर नियंत्रण।
– तर्क, अधिगम, बुद्धिमत्ता, स्मृति, भाषा का केंद्र।
मध्यमस्तिष्क– सिर, गर्दन एवं आँखों की प्रतिवर्ती गतियों का नियंत्रण।
पश्चमस्तिष्क
(अनुमस्तिष्क + मेडुला)
अनुमस्तिष्क: शरीर की मुद्रा, संतुलन और समन्वय नियंत्रित करता है।
मेडुला ऑब्लोंगेटा: अनैच्छिक क्रियाएँ नियंत्रित करता है (जैसे रक्तचाप, उल्टी, लार आना, हृदय स्पंदन)।

3. पादपों में समन्वय

पादप रसायन (हार्मोन) का उपयोग करते हैं। वे प्रेरण (Tropisms) नामक दिशात्मक वृद्धि द्वारा उद्दीपनों का उत्तर देते हैं।

A. प्रेरण (Tropisms) के प्रकार:

  • प्रकाशानुवर्तन (Phototropism): प्रकाश के प्रति वृद्धि (जैसे, प्ररोह प्रकाश की ओर → धनात्मक)।
  • गुरुत्वानुवर्तन (Geotropism): गुरुत्वाकर्षण के प्रति वृद्धि (जैसे, जड़ें नीचे की ओर → धनात्मक)।
  • जलानुवर्तन (Hydrotropism): जल के प्रति वृद्धि।
  • रसायनानुवर्तन (Chemotropism): रसायनों के प्रति वृद्धि (जैसे, परागनली का बीजांड की ओर बढ़ना)।

B. पादप हार्मोन (फाइटोहार्मोन):

हार्मोनकार्य
ऑक्सिन– कोशिका दीर्घीकरण
– प्रकाशानुवर्तन
जिब्बेरेलिन– तना दीर्घीकरण
– बीज अंकुरण
साइटोकाइनिन– कोशिका विभाजन को बढ़ावा
– वृद्धि को विलंबित करता है (वार्धक्य)
एब्सिसिक अम्ल (ABA)– वृद्धि को रोकता है
– पर्णपात को बढ़ावा
– बीजों एवं कलिकाओं में प्रसुप्ति उत्पन्न करता है
एथिलीनफल पकाने को बढ़ावा
– वृद्धि को बढ़ावा

4. जंतु – अंत:स्रावी तंत्र

धीमी, दीर्घकालिक प्रतिक्रियाओं के लिए अंत:स्रावी ग्रंथियों द्वारा स्रावित रासायनिक दूत (हार्मोन) का उपयोग करता है।

महत्वपूर्ण ग्रंथियाँ एवं हार्मोन:

अंत:स्रावी ग्रंथिस्रावित हार्मोनकार्य
पीयूष ग्रंथिवृद्धि हार्मोनवृद्धि और विकास को नियंत्रित करता है।
अवटुग्रंथि (Thyroid)थाइरॉक्सिनचयापचय (कार्बोहाइड्रेट, प्रोटीन, वसा) को नियंत्रित करता है।
अग्न्याशय (Pancreas)इंसुलिनरक्त शर्करा का स्तर कम करता है।
अधिवृक्क ग्रंथिएड्रीनलीन“लड़ो या भागो” हार्मोन। आपात स्थिति के लिए शरीर को तैयार करता है (हृदय गति, श्वास, रक्तचाप बढ़ाता है)।
वृषण (नर)टेस्टोस्टेरोननर द्वितीयक यौन लक्षणों को नियंत्रित करता है।
अंडाशय (मादा)एस्ट्रोजनमादा द्वितीयक यौन लक्षणों को नियंत्रित करता है।
  • प्रतिपुष्टि तंत्र (Feedback Mechanism): हार्मोन स्राव को नियंत्रित करता है। उदाहरण: रक्त शर्करा बढ़ने पर इंसुलिन स्रावित होता है; कम होने पर स्राव रुक जाता है।

5. तुलना: तंत्रिकीय vs. हार्मोनल नियंत्रण

पहलूतंत्रिकीय नियंत्रणहार्मोनल नियंत्रण
प्रकृतिविद्युत आवेगरासायनिक हार्मोन
गतिअत्यंत तीव्रधीमी
अवधिअल्पकालिकदीर्घकालिक
प्रभावस्थानीयकृतव्यापक

त्वरित संशोधन: मुख्य शब्द

  • उद्दीपन (Stimulus): पर्यावरण में परिवर्तन जिसका जीव उत्तर देता है।
  • अनुक्रिया (Response): उद्दीपन के प्रति जीव की प्रतिक्रिया।
  • ग्राही (Receptors): विशेषित संरचनाएँ जो उद्दीपनों का पता लगाती हैं (जैसे स्वाद कलिकाएँ, आँखों में प्रकाशग्राही)।
  • प्रभावक (Effectors): अंग (मांसपेशियाँ या ग्रंथियाँ) जो अनुक्रिया प्रदर्शित करते हैं।

अभ्यास के लिए महत्वपूर्ण आरेख

  1. न्यूरॉन की संरचना
  2. प्रतिवर्ती चाप
  3. मानव मस्तिष्क
  4. मानव शरीर में अंत:स्रावी ग्रंथियाँ

परीक्षा सुझाव: यह अध्याय 3-5 अंकों के प्रश्नों के लिए महत्वपूर्ण है। परिभाषाओं, उदाहरणों, अंतरों और नामांकित आरेखों पर ध्यान दें।

Leave A Comment

Education Rays Coaching Classes is a trusted institute dedicated to excellence in mathematics education. Founded in 2019 by Mohan Singh Rajput, we offer expert coaching for school students and competitive exams like SSC, with a focus on clear concepts, personalized support, and 100% student success.