Class 10 Science – Chapter 8 – Heredity and Evolution

Heredity and Evolution – Short Notes

1. Introduction

  • Heredity: The passing of traits from parents to offspring.
  • Variation: The differences in traits among individuals of a species.
  • Genetics: The study of heredity and variation.

2. Accumulation of Variation during Reproduction

  • Variations arise during DNA copying (reproduction) and due to errors (mutations).
  • Sexual reproduction produces more variations than asexual reproduction due to:
    1. DNA copying (meiosis) before gamete formation.
    2. Fusion of gametes from two different parents.

3. Mendel’s Experiments (Inheritance)

  • Gregor Mendel (Father of Genetics) used pea plants to study inheritance.
  • He proposed laws of inheritance based on his experiments.

Key Terms:

  • Gene: Unit of inheritance.
  • Allele: Different forms of a gene (e.g., T for tall, t for dwarf).
  • Genotype: Genetic makeup (e.g., TT, Tt, tt).
  • Phenotype: Physical appearance (e.g., tall, dwarf).
  • Dominant Trait: Expresses itself in both homozygous (TT) and heterozygous (Tt) conditions.
  • Recessive Trait: Expresses only in homozygous condition (tt).
  • Homozygous: Both alleles same (TT or tt).
  • Heterozygous: Alleles different (Tt).

Monohybrid Cross (Cross for one trait):

  • Parental Cross: TT (Tall) × tt (Dwarf)
  • F1 Generation: All Tt (Tall)
  • F2 Generation: Phenotypic ratio = 3 Tall : 1 Dwarf
    Genotypic ratio = 1 TT : 2 Tt : 1 tt

4. Sex Determination

  • Process by which sex of a child is determined.
  • Humans have 23 pairs of chromosomes (22 autosomes + 1 pair sex chromosomes).
  • Male: XY sex chromosomes
  • Female: XX sex chromosomes
  • Sex of child depends on father:
    • If sperm carrying X chromosome fertilizes egg → Girl (XX)
    • If sperm carrying Y chromosome fertilizes egg → Boy (XY)

5. Evolution

  • Evolution: The gradual change in organisms over generations leading to new species.
  • Charles Darwin proposed Natural Selection as the mechanism of evolution.
    • Organisms with variations suited to the environment survive and reproduce.

Evidences for Evolution:

  1. Homologous Organs: Same structure, different functions (e.g., forelimbs of humans, whales, bats). Indicates common ancestry.
  2. Analogous Organs: Different structure, same function (e.g., wings of birds and insects). Indicates convergent evolution.
  3. Fossils: Remains of ancient organisms found in rocks. Help in tracing evolutionary history.

6. Speciation

  • Formation of new species from existing ones.
  • Causes:
    1. Genetic drift: Accidental change in gene frequency.
    2. Natural selection
    3. Geographical isolation: Physical barriers (rivers, mountains) prevent interbreeding.

7. Human Evolution

  • Humans evolved from ape-like ancestors.
  • Key stages:
    • Dryopithecus (ape-like)
    • Ramapithecus (more man-like)
    • Homo habilis (tool-maker)
    • Homo erectus (upright man)
    • Homo sapiens (modern man)

Quick Revision Table: Heredity vs. Variation

HeredityVariation
Inheritance of traitsDifferences in traits
Ensures continuityProvides diversity
Controlled by genesCaused by mutations, recombination

Important Diagrams

  1. Monohybrid cross (F1 and F2 generation)
  2. Sex determination in humans
  3. Homologous and analogous organs
  4. Evolutionary tree of humans

Key Terms

  • DNA: Carrier of genetic information.
  • Mutation: Sudden change in DNA.
  • Fossil: Preserved remains of ancient organisms.
  • Natural Selection: Survival of the fittest.
  • Speciation: Formation of new species.

Exam Tip: Focus on Mendel’s experiments, sex determination, and evolution evidences. Practice genetic crosses and diagrams!

कक्षा 10 विज्ञान – अध्याय 8: आनुवंशिकता एवं जैव विकास – संक्षिप्त नोट्स


1. परिचय

  • आनुवंशिकता: माता-पिता के लक्षणों का संतानों में स्थानांतरण।
  • विविधता: एक ही जाति के सदस्यों में लक्षणों के अंतर।
  • आनुवंशिकी: आनुवंशिकता और विविधता का अध्ययन।

2. जनन के दौरान विभिन्नताओं का संचय

  • विभिन्नताएँ डीएनए की प्रतिलिपि बनने (जनन) और त्रुटियों (उत्परिवर्तन) के कारण उत्पन्न होती हैं।
  • लैंगिक जनन में अलैंगिक जनन की तुलना में अधिक विभिन्नताएँ होती हैं, क्योंकि:
    1. युग्मक बनने से पहले डीएनए की प्रतिलिपि बनना (अर्धसूत्री विभाजन)
    2. दो अलग-अलग जनकों के युग्मकों का संलयन

3. मेंडल के प्रयोग (अनुवांशिकता)

  • ग्रेगर जॉन मेंडल (आनुवंशिकी के जनक) ने मटर के पौधों पर अध्ययन किया।
  • उन्होंने अपने प्रयोगों के आधार पर वंशागति के नियम प्रस्तावित किए।

मुख्य शब्द:

  • जीन: वंशागति की इकाई।
  • एलील: एक जीन के विभिन्न रूप (जैसे, T लंबेपन के लिए, t बौनेपन के लिए)।
  • जीन型 (Genotype): आनुवंशिक संरचना (जैसे, TT, Tt, tt)।
  • लक्षण प्ररूप (Phenotype): शारीरिक रूप (जैसे, लंबा, बौना)।
  • प्रभावी लक्षण: समयुग्मजी (TT) और विषमयुग्मजी (Tt) दोनों में व्यक्त होता है।
  • अप्रभावी लक्षण: केवल समयुग्मजी अवस्था (tt) में व्यक्त होता है।
  • समयुग्मजी: दोनों एलील समान (TT या tt)।
  • विषमयुग्मजी: एलील भिन्न (Tt)।

एकसंकर संकरण (एक ही लक्षण के लिए):

  • जनक पीढ़ी: TT (लंबा) × tt (बौना)
  • F1 पीढ़ी: सभी Tt (लंबा)
  • F2 पीढ़ी:
    लक्षण प्ररूप अनुपात = 3 लंबा : 1 बौना
    जीन型 अनुपात = 1 TT : 2 Tt : 1 tt

4. लिंग निर्धारण

  • वह प्रक्रिया जिसके द्वारा बच्चे का लिंग निर्धारित होता है।
  • मनुष्यों में 23 जोड़े गुणसूत्र होते हैं (22 अलिंगसूत्र + 1 जोड़ा लिंग गुणसूत्र)।
  • नर: XY लिंग गुणसूत्र
  • मादा: XX लिंग गुणसूत्र
  • बच्चे का लिंग पिता पर निर्भर करता है:
    • यदि X गुणसूत्र वाला शुक्राणु अंडे को निषेचित करे → लड़की (XX)
    • यदि Y गुणसूत्र वाला शुक्राणु अंडे को निषेचित करे → लड़का (XY)

5. जैव विकास (Evolution)

  • जैव विकास: पीढ़ियों के दौरान जीवों में धीरे-धीरे परिवर्तन जिससे नई प्रजातियाँ उत्पन्न होती हैं।
  • चार्ल्स डार्विन ने प्राकृतिक वरण को विकास का कारण प्रस्तावित किया।
    • पर्यावरण के अनुकूल विभिन्नताओं वाले जीव जीवित रहते हैं और प्रजनन करते हैं।

विकास के प्रमाण:

  1. समरूप अंग: समान संरचना, भिन्न कार्य (जैसे, मनुष्य, व्हेल, चमगादड़ की अग्रपंख)। सामान्य पूर्वज का संकेत।
  2. असमरूप अंग: भिन्न संरचना, समान कार्य (जैसे, पक्षियों और कीटों के पंख)। अभिसारी विकास का संकेत।
  3. जीवाश्म: प्राचीन जीवों के अवशेष चट्टानों में मिलते हैं। विकासवादी इतिहास जानने में सहायक।

6. प्रजाति उद्भव (Speciation)

  • मौजूदा प्रजातियों से नई प्रजातियों का निर्माण।
  • कारण:
    1. आनुवंशिक प्रवाह: जीन आवृत्ति में आकस्मिक परिवर्तन।
    2. प्राकृतिक वरण
    3. भौगोलिक अलगाव: भौतिक बाधाएँ (नदियाँ, पहाड़) संकरण रोकती हैं।

7. मानव विकास

  • मनुष्य वानर जैसे पूर्वजों से विकसित हुए।
  • मुख्य चरण:
    • ड्रायोपिथिकस (वानर जैसा)
    • रामापिथिकस (अधिक मानव जैसा)
    • होमो हैबिलिस (उपकरण निर्माता)
    • होमो इरेक्टस (सीधा खड़ा होने वाला मानव)
    • होमो सेपियन्स (आधुनिक मानव)

त्वरित संशोधन तालिका: आनुवंशिकता vs विविधता

आनुवंशिकताविविधता
लक्षणों का वंशागतिलक्षणों में अंतर
निरंतरता सुनिश्चित करती हैविविधता प्रदान करती है
जीनों द्वारा नियंत्रितउत्परिवर्तन, पुनर्संयोजन के कारण

महत्वपूर्ण आरेख

  1. एकसंकर संकरण (F1及 F2 पीढ़ी)
  2. मनुष्यों में लिंग निर्धारण
  3. समरूप及 असमरूप अंग
  4. मानव विकास का वृक्ष

मुख्य शब्दावली

  • डीएनए: आनुवंशिक सूचना का वाहक।
  • उत्परिवर्तन: डीएनए में अचानक परिवर्तन।
  • जीवाश्म: प्राचीन जीवों के संरक्षित अवशेष।
  • प्राकृतिक वरण: योग्यतम की उत्तरजीविता।
  • प्रजाति उद्भव: नई प्रजातियों का निर्माण।

परीक्षा सुझाव: मेंडल के प्रयोगों, लिंग निर्धारण और विकास के प्रमाणों पर ध्यान दें। आनुवंशिक संकरण और आरेखों का अभ्यास करें!

Leave A Comment

Education Rays Coaching Classes is a trusted institute dedicated to excellence in mathematics education. Founded in 2019 by Mohan Singh Rajput, we offer expert coaching for school students and competitive exams like SSC, with a focus on clear concepts, personalized support, and 100% student success.